top of page

BRYLLUPSPLANLÆGNING MED 2 MÅNEDER IGEN: HVAD KAN I STADIG NÅ?

Her er det vigtigste, når tiden er knap.

sort og hvid billede med brudepar, de holder hander

Bryllupssæsonen er i fuld i gang, og hos Wedding by Aros mærker vi det hele: forventningsglæden, kærligheden der vokser, og ja, også lidt panik her og der. For selvom bryllupper handler om kærlighed, handler planlægningen ofte om to-do lister, koordinering og ting, man ikke helt føler, man har styr på endnu.


Derfor er det netop nu, vi gerne vil mindre jer om:


DET ER IKKE FOR SENT, OG DET BEHØVER IKKE VÆRE PERFEKT FOR AT VÆRE HELT FANTASTISK.


I dette indlæg får I en realistisk og kærlig guide til, hvad I faktisk kan nå, og hvad I trygt kan lade ligge, når der kun er 1–2 måneder til brylluppet. Det handler ikke om perfektion. Det handler om at vælge med hjertet. 

 



START MED DE 4 VIGTISTE BRIKKER


Hvis I kun når én ting i dag, så lad det være at skabe overblik over de helt centrale elementer, der skal være på plads:


  1. LOKATION - Hvor skal det foregå? Er bookingen bekræftet?

  2. MAD OG DRIKKE - Hvem står for det, hvad er menuen og er alt indkøbt?

  3. TIDSPLAN FOR DAGEN - Hvornår sker hvad, og hvem står for hvad?

  4. GÆSTER OG RSVP - Hvem kommer, og hvem kommer ikke?


Hvis disse ting er på plads, er det et fuldt fungerende bryllup. Alt derudover er stemning og pynt, hvilket ikke er livsnødvendigt, men nice to have for at underbygge den store dag, det er for jer.


Har I ikke helt styr på disse 4 punkter endnu, så prioriter at få styr på dem som det første! Hvis det er de eneste punkter, som I kan nå, så vid at det også er nok for at skabe en god dag med god stemning blandt gæsterne. Så længe de er mætte, kan få noget og drikke samt sidde ned i løbet af den lange dag - ja så kan det ikke gå helt galt.


Har I styr på de 4 punkter, og er I nysgerrig på, hvad I så ellers kan nå, så læs med her:



ANDRE TING I STADIG KAN NÅ

(uden at sprænge budgettet)


  1. FOTO & VIDEO

    • kontakt nyuddannede eller amatør fotografer - de er ofte mere fleksibel og har stadig ledige datoer

    • overvej en halvdags eller "ceremoni+parbilleder"-pakke i stedet for heldags

    • brug en professionel til de vigtigste dele, og skifte til engangskameraer eller smartphonebilleder fra gæsterne. Brug evt. en app eller et fælles Drive/Dropbox til at få delt billederne efterfølgende.


  2. PYNT & BLOMSTER

    • vælg én eller få type blomster - hold det enkel og overskueligt.

    • brug stofservietter og tørrede blomster, fordi de kan genbruges og dermed evt. videresælges efterfølgende, eller købt brugt til jeres bryllup. (tip: nogle brudepar sælger også flere pynteelementer samlet, så I hurtigt og nemt kan få et veltænkt bryllupsdesign, uden at skulle bruge tiden på at opfinde den dybe tallerken)

    • lej dekoration fra små udlejere eller lån fra andre nygifte via bryllupsgrupper

    • print selv invitationer, menuer og andre små papirting


  3. MUSIK

    • spørg om mindre pakker (kun til dansegulvet, ikke hele dagen)

    • undersøg duo´er, solomusikere eller elever fra musikkonsekvatoriet - de er ofte super dygtige og budgetvenlige

    • brug egen playliste og lej en højtaler (sæt en ven til at blive DJ)


  4. BRYLLUPSKAGE

    • bestil en smuk, lille kage til jer selv (som I kan skære i som følge af traditionen) og suppler med en dessertbuffet med cookies, macarons, frugt med chokolade eller lignende.

    • spørg familie og venner om at bage og tage med til en fælles kagebuffet


  5. TØJ

    • lej eller lån kjolen eller jakkesættet, eller brug noget I allerede har derhjemme

    • køb i butikker der har tøjet hjemme på lager (så I undgår en lang leveringstid)


  6. DET PERSONLIGE

    • skriv jeres løfter eller taler hver for sig

    • indfør en bryllups-datenight én gang om ugen, så I har dedikeret tid til at få styr på alle de sidste punkter her i slutspurten.

    • lav en lille stund midt på dagen kun for jer to (fx en first look inden ceremonien)


  7. FRISØR/ MAKEUP ARTIST

    • kig lokalt efter en frisør eller lignende.

    • hvis I ikke kan få prøvetime, så send billeder af jeres ønsker, så I har forventningsafstemt

    • alternativ: gør det selv/få hjælp af en ven og lav et testlook sammen senest 1 uge før (det er også en anledning til en hyggelig stund midt i travlheden)




HVAD I IKKE BØR BRUGE TID PÅ NU


  1. DIY PROJEKTER, DER TAGER LANG TID

    • hjemmelavet dekoration i stor skala

    • personlige goodiebags eller bordgaver til hver gæst (hvis du har mange gæster og ikke har styr på andre ting)


Det virker overskueligt i teorien, men kan stresse jer helt unødvendigt i praksis.


  1. STORE ÆNDRINGER I KONCEPT ELLER LOKATION

    Hvis I begynder at tvivle på jeres tema, sted eller type af ceremoni lige nu, så stop op og spørg jer selv:


    "Er det virkelig nødvendigt at ændre eller er det bare nervøsiteten, der skaber tvivl?"

    Fokusér på at optimere det, I allerede har valgt, så I ikke skal genopfinde det hele.


  2. PINTEREST PERFEKTION

    Farvekoordinerede drinks? Tematiske fotobaggrunde? 12 forskellige skiltetyper i akryl?

    Nice-to-have men ikke nødvendigt. Brug penge og energien på stemningen i stedet for at gøre alt perfekt eller 1:1 med Pinterest, Instagram osv.


 

BATTLEPLAN

Hvor skal I starte?


  1. LAV EN PRIORITERET PLAN

    Sæt jer sammen og lav en simpel prioriteringsplan. Vi anbefaler at dele opgaver i tre lister:

    1. MUST-HAVES - tinger der skal være på plads (vielsesringe, mad, transport, tøj, program)

    2. NICE-TO-HAVES - ting I gerne vil, men som kan undvære, hvis det bliver for presset (fx goodiebags, ekstra dekoration, DIY pynt)

    3. KAN UDDELEGERES - ting som andre kan hjælpe med fx kage, velkomstskilt, gavebord, opsætning og oprydning


  2. GIV SLIP PÅ PERFEKTION OG TÆNK I STEMNING

    Mange par bruger meget energi på "detaljerne" fordi de tror, der er det, gæsterne husker. Men det, gæsterne husker, er stemningen. Jeres glæde. Vibes. Hvordan det føles at være der på dagen.


  3. BRUG FASTE PLANLÆGNINGSTIDER

    Når tiden er knap, hjælper struktur. Vi anbefaler, at vælge 1-2 faste "bryllups-sessioner" om ugen. For eksempel:

    • søndag eftermiddag med kaffe og to-do liste

    • torsdag aften med vin, hygge og emails


  4. BRUG VÆRKTØJER OG SIG JA TIL HJÆLP

    Der er ingen grund til at opfinde alting selv. Brug vores:

    • Budget guide

    • SOS-taske

    • Tjeklister

    • Og meget mere fra vores hjemmeside.


    • Når nogen spørger "kan vi hjælpe med noget?" svar "JA!". Giv konkrete opgaver. Det kan være en stor lettelse og gør det sjovere for alle. Stol på jeres netværk, og giv slip på kontrollen.




Når der kun 1-2 måneder tilbage, skal I ikke forsøge at nå "alt det, man burde".


Spørg jer selv:

  • Gør det her en stor forskel for dagen eller oplevelsen?

  • Er det noget, vi vil, eller noget vi tror, vi bør?

  • Har vi tid og overskud til at gøre det ordentligt? Eller skal vi bruge vores økonomiske ressource på at nå det?


Hvis ikke...slet det. Delegér det. Eller lav en forsimplet version.


Husk på jeres 3 ressourcer: økonomi, tid/overskud og netværk. Hvis I er lav på den ene, så brug den anden eller tredje ressource, så I ikke brænder helt ud på en eller flere af ressourcerne.


Fokusere på det, der betyder noget for JER.


♥ Jeres kærlighed

♥ Jeres stemning

♥ Jeres tid sammen op til dagen


Resten? Det skal nok falde på plads. Så længe rammen er på plads (de 4 punkter i starten) og I får sagt ja til hinanden, så bliver det en god dag.

 

HAR I LYST TIL MERE HJÆLP?


Brug for hjælp til at sortere, prioritere eller bare få en second opinion?

Hos Wedding by Aros tilbyder vi gratis intromøder og praktiske værktøjer, der hjælper jer til en plan, I faktisk kan overskue.

 

Hold dig opdateret for flere tips på min instagram, tiktok, hjemmeside og i podcasten.

 


Rigtig god planlægning!


Kærligst, 

x Julie Aros Holm & Katarina Feckova

Ejer & assistent i Wedding by Aros

 
 
 

Comments


bottom of page